Gemeente zet app in om burgerparticipatie te verhogen

De gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar willen de betrokkenheid van hun inwoners vergroten door middel van de app Fixi. Deze app stelt inwoners in staat om problemen in de openbare ruimte eenvoudig en snel bij de gemeente te melden.

Met behulp van IT-specialist Decos hebben de gemeenten onlangs de app Fixi gelanceerd. Burgers kunnen met behulp van een app eenvoudig melding maken van schade of gebreken aan de openbare ruimte, zoals bijvoorbeeld een omgevallen boom of een openliggend putdeksel. Door een foto te maken van het betreffende object en deze via de app te versturen kan de burger direct een ticket aanmaken in de IT-systemen van de gemeente. De gemeente kan via Fixi bovendien direct de uitvoerende instanties aan het werk zetten. Het probleem kan hierdoor snel en efficiënt worden opgepakt en afgehandeld.

Populair
De digitale oplossing neemt toe in populariteit. Nu de gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar gelijktijdig live zijn gegaan met de app, is het totaal aantal ‘Fixi-gemeenten’ in Nederland opgelopen tot twintig. ‘Met Fixi kunnen we de dienstverlening aan onze inwoners echt verbeteren’, zo licht Teamregisseur KCC van de gemeente Duiven en Westervoort Marlies Huetink toe. ‘Voorheen kregen wij vaak klachten dat inwoners niets van ons hoorden wanneer zij een melding hadden gedaan. Dat is nu gelukkig anders. Via het systeem ontvangen zij minstens 3 berichten: bij ontvangst van de melding, wanneer de melding in behandeling is en zodra de melding is afgehandeld. Daardoor zien en ervaren zij veel beter dat de gemeente hun probleem echt oppakt.’

Melding via pc
Ook is het mogelijk om zonder de app via de computer een melding te doen, dit kan via www.fixi.nl